THE kimdir?

Onu sonra anlatalım.

Reklam nedir?

Ürünün veya hizmetin konuşmasıdır. Bir gofret kendini tanıtsa nasıl konuşur? Bir otomobil dile gelse ne der? Bir tatil paketi, elbise, beyaz eşya, banka, cep telefonu… İnsan gibi canlansalar kendileriyle ilgili ne anlatırlar… İşte reklam budur.

THE nasıl çalışır?

Oraya geleceğiz.

Kreatif süreç nedir?

“Ne kadar bilirsen bil, karşındakinin anladığı kadarsındır,” diyor Mevlana. Kreatif süreç, bu yaklaşımla çalışılan zaman dilimine deniyor. Önemli olan süslü cümleler, çekici görseller değil… Asıl önemlisi, süslü cümlelerin veya çekici görsellerin kime yönelik üretileceği. Gülmeyi seven birine trajedi sununca olmuyor. Hayatı arabesk birine fıkra anlatınca, fıkrasına gülünmeyen adam olunuyor. İşte burada pazar araştırması devreye giriyor.

THE süreçleri nasıl yönetir?

Birazdan toparlıyoruz.

Pazar araştırması nedir?

Sevgilinize çiçek gönderirken neden kasımpatı yerine orkide gönderiyorsunuz? Çünkü orkide sevdiğini biliyorsunuz. Annenizin size kalmaya geleceğini eşinize neden evde değil de alışveriş yaparken söylüyorsunuz? Çünkü keyifli olduğu zamanları biliyorsunuz. Zam isterken neden pazartesi günlerini değli de cuma günlerini seçiyorsunuz? Çünkü patronunuzun en keyifli olduğu zamanları biliyorsunuz. İşte bunlar hep pazar araştırması. Davranışlarınızı bu bilgilere göre ayarlıyorsunuz. Reklamcının görevi de satış yapmak istediği insanın moralini, motivasyonunu, hayallerini ve taleplerini doğru anlamak. Doğru zamanda doğru kelimelerle karşısına çıkmak. Satın almaya ikna etmek.

THE Kimdir, Nasıl Çalışır, Süreçleri Nasıl Yönetir?

THE, 360 derece reklam ajansıdır. Geometrik tanımdan kasıt, THE’nın yuvarlak bir ofise sahip olması değil elbette. Pazarlamaya 360 derecelik bakış açısından bahsediyoruz. Televizyon reklamı yapılacaksa, bunun ilanları ne olmalı, gerilla mecralar nasıl kullanılmalı, radyolarda kullanılacak dil ne şekilde geliştirilmeli, dijital yansımalar nasıl planlanmalı… 360 derece reklam ajansından kasıt bu.

THE hedef kitlelere değil, hedef bireye reklam yapar. Reklama maruz kalan tüketici, 7 milyar nüfusa sahip dünyada sadece kendisi için reklam yapıldığını hisseder. Zira günümüzde geri dönüşü sağlayan reklamcılık, tüketicinin gelirine değil psikolojisine seslenen reklamcılıktır.

THE bünyesinde birbirinden rahatsız 25 kişilik filozof ruhlu reklamcı çalışır. Rahatsızlıktan kasıt, sürekli daha iyiyi aramak. Keza tarihi irdeleyecek olursak, mutlu filozofa pek rastlanmaz.

Yeri gelmişken: Çalışanların deşarj olması da önemli. Bu sebeple THE, işe alımlarda adayların özel zevklerinin olmasına da büyük önem verir. Olmayanları teşvik eder. Elbette güreşe teşvik edecek değiliz ama… Parfüm takıntısı olanlardan tesbih hastalarına, motosiklet meraklılarından arkeoloji delilerine kadar farklı meraklar, THE’nın eğlenceli ortamından sadece birkaç küçük örnek… Öyle ya… Çalışırken eğlenmek de önemli. If you don’t enjoy writing it, no one will enjoy reading it.

Reklam sürecine gelecek olursak…

THE’da reklam süreci beş aşamadan oluşur:

1- Brief (Devlet Sırrı) Aşaması: Reklamveren, ajans yönetimine gerekli ham bilgileri verir. Öncelikle ham bilgiler eşliğinde pazar araştırması yapılarak stratejik brief yazılır. Ancak bu bilgiler kreatif ekiple paylaşılmaz. Kreatif ekip bir şeyler sezinler ama ajans yönetimi renk vermez.

2- Debrief (Lozan) Aşaması: Yazılan brief reklamverenle paylaşılır. Reklamveren ajansa “Briefi doğru anlamışsınız, bravo,” derse el sıkılışır ve anlaşma sağlanır. Kreatif ekibin halen olandan ve bitenden haberi yoktur. O akşam erken çıkacağını zannederek mutludur, mesuttur.

3- Yaratıcılık (Devrim) Aşaması: Brief, kreatif ekiple paylaşılır. Ekip, Türkiye’deki ve dünyadaki kreatif çalışmaları etüt eder. İlham almak için değil, yapılanı yapmamak için. Ezber bozmak için. Devrim yapmak için. Çünkü THE’nın kreatif ekibi, devrimsel olmayan fikirlerin satışa yansımayacağını bilir. Saatler ve günler süren çalışmalar sonunda bulunan fikrin Sri Lanka’da yapıldığı dahi ortaya çıkarsa, gecenin 03.00'ünde olsa bile çöpe atılır ve yeni fikir bulunur.

4- Uygulama (Tören) Aşaması: Reklamda ne söylemesini gerektiğini bulan THE, bunu nasıl söyleyeceğine de en az kreatif süreç kadar büyük önem verir. Reklam filminin yönetmeninden radyoda kullanılacak müziğe, ilan başlığından dijital mecrada kullanılacak dile kadar tüm süreç, titizlikle ele alınır. Başarılı bir reklamın %50’si fikir, %50’si ise uygulamadır.

5- Ölçüm (Bayram) Aşaması: Yılın belli dönemlerinde, yapılan işler tekrar masaya yatırılarak geri dönüşler analiz edilir. Başarılar, yeni önerilerle birlikte kutlanır. Gerekli görülmesi halinde, değişen dünya koşullarına adapte olmak üzere markanın dilinde revizyonlar yapılır.

Özetle:

THE’da akılla fikir birleştirilir.

Keza işini ciddiye alan bir ajansın görevi de budur.

Aksi halde; atasözünde de belirtildiği gibi:

"Akıl olmayınca neylesin fikir, çalsın Abdurrahman oynasın Bekir."

Detayları karşılıklı konuşalım…

Profesyonellik nedir?

İşinin gereğini yapanlara profesyonel diyoruz. Doktorun nihai hedefi hastasını iyi etmektir. Mimarın nihai hedefi, estetik ve kullanışlı projeler çizmektir. Pastacının nihai hedefi leziz pastalar yapmaktır. Futbolcunun nihai hedefi gol atmaktır. Muhasebecinin nihai hedefi, hesapları doğru tutmaktır. Taksi şoförünün nihai hedefi, gideceğiniz yere götürmektir. Reklamcının nihai hedefi, satışları artıracak hikayeler üretmektir. İşte bunlar hep profesyonel…

THE’nın profesyonel anlayışı nedir?

THE’yı anlatmak için önce devlet tanımına göz atmak lazım.

Devlet dediğiniz kırk (rakamla 40) şeyi aynı anda düşünendir. Vergi toplarken yatırımı düşünen, istihdam planlarken kültüre ve sanata eğilen, savunmaya yetişirken maaşları yatıran… Evladının her şeyini düşünen ana gibi. Belki de o sebeple Devlet Ana derler.

THE, reklamcılığa devlet penceresinden bakar.

Tüketiciyi satın almaya ikna ederken, bunun sürekli olmasına gayret eder. Satış sonrası memnuniyeti düşünürken, üreticinin kârının artmasına kafa yorar. Markanın değerini yükseltirken, yatırımcıyı yeni yatırımlara teşvik eder. Pazara ivme katarken, yeni istihdamların kapısını aralar. Patronlara ekstra kazanç sağlarken, çalışanların ücretlerinin artmasına vesile olur. Yükselen hayat standartlarının, ülke geneline sanat, felsefe, huzur, bilim vs. olarak yansımasının hayalini kurar.

Kıssadan hisse reklamcı dediğiniz, ekonominin devleti olmalıdır.

THE, ekonomi için büyük bir devlettir.

X
LIVE VIEW ISTANBUL